کارگاه آموزشی "جهانی شدن" برای فعالین مدنی فراه تدویر گردید
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

کارگاه آموزشی "جهانی شدن" برای فعالین مدنی فراه تدویر گردید

گزارش: ننگیالی محمدی(گزارشگر فراداټ کام)

ورکشاپ یکروزه ی جهانی شدن(Globalization) با اشتراک محصلین رشته ی حقوق مؤسسه ی تحصیلات عالی غرجستان شعبه ی فراه، دارالمعلمین عالی فراه استادان لیسه های مرکز و نماینده گان نهادهای فعال جامعه مدنی، امروز دوشنبه (13عقرب-92) در فراه تدویر گردید.

همایون "ذهین" نماینده و ترینر افتخاری شبکه ی جامعه مدنی و حقوق بشر در ولایت فراه که مسوولیت آموزش این کارگاه را بدوش داشت، گفت: که این ورکشاپ به سلسله برنامه های ظرفیت پروری ماهوار شبکه ی جامعه مدنی و حقوق بشر حوزه ی غرب افغانستان در ولایت فراه هست که اینبار در آن بیش از 30 تن اشتراک کردند.

آقای ذهین افزود که در این کارگاه یکروزه که از ساعت 8 صبح الی 12 چاشت ادامه یافت، مسائل متعددی پیرامون پدیده ی "جهانی شدن" چون: کلیات، تعریف و مفاهیم جهانی شدن؛ نظرات دانشمندان، علل جهانی شدن؛ خاستگاه تاریخی جهانی شدن؛ خصوصیات جهانی شدن؛ عوامل مؤثر بر پدیده ی جهانی شدن؛ آثار و پیامدهای جهانی شدن...؛ افغانستان و جهانی شدن؛ فرهنگ و جهانی شدن؛ موافقان و مخالفان جهانی شدن؛ جهانی شدن و اسلام؛ نظریه های جدید جهانی شدن؛ تدریس گردید و در اخیر هم جمعبندی صورت گرفت.

از آنجائیکه این در نوع خود اولین ورکشاپ در زمینه معرفی پدیده ی جهانی شدن برای فعالین مدنی فراه بود، بناً برای  اشتراک کنندگان دلچست و جالب واقع گردید و اشتراک کنندگان با علاقمندی تمام موضوعات را تعقیب می کردند.

عبدالجلیل "جوینده" مسوول نهاد ادبی خورشید، که یکتن از اشتراک کنندگان این ورکشاپ بود، گفت:"ما از طریق رسانه ها گهگاهی نامی از جهانی شدن را میشنویم، اما تا بحال با مفهوم و ابعاد و علل و ... مسائل کامل در پیوند به این مفهوم را نمی دانستم."

آقای جوینده افزود که او از طریق اشتراک در این کارگاه با ابعاد مختلف جهانی شدن آشنا شده و در مسائل مربوطه به این مسأله آگاهانه تر برخورد خواهد کرد.

همایون "یوسفی" یکتن از محصلین پیشتاز رشته ی حقوق موسسه ی تحصیلات عالی غرجستان و استاد انستیتوت علوم صحی غضنفر در فراه، نیز از اشتراک اش دراین ورکشاپ خرسند است، وی گفت: با توجه به پیشرفت تکنالوجی در جهان، ارتباطات و ... جهان کنونی ما را به دهکده ی مبدل ساخته است و انسانها در هر نقطه ی از جهان که باشند اکثراً با سرنوشت مشترک مواجه هستند. تغییرات و تحولات ( مثبت یا منفی) که در هر نقطه از جهان رخ میدهد، همه ابنای بشر از آن متأثر میگردند.

وی افزود: جهانی شدن، زمان و مکان را متراکم می سازد(فاصلۀ زمانی و مکانی را ضرب صفر می سازد). جهانی شدن، فرآیند فشردگی زمان و مکان ناشی از پیشرفت های فناوری است که در نتیجۀ آن، انسان ها به صورتی نسبتاً آگاهانه در جامعۀ واحد جهانی ادغام می شوند و در نتیجۀ آن، بسیاری از محدودیت های جغرافیایی و سیاسی و ترتیبات اجتماعی و فرهنگی از بین رفته یا کاهش یافته، تعدیل می شود.

آقای یوسفی گفت: جهانی شدن نه تنها در تضاد با اسلام نیست بلکه اسلام، خود دین جهانی شدن است و خداوند(ج) در باره جهانی بودن چنین می فرماید:(ای پیامبر! تو را جز بعنوان پیام آور رحمت برای جهانیان نفرستاده ایم.)- {الانبیاء، آیه 107}

«هوالاذکر للعلمین و لتعلمن نهاه بعد حین»- {الفرقان، آیه 1} ترجمه (این قرآن چیزی به غیر از یاد آوری و اندرز برای جهانیان نیست و خیر آنرا پس از مدت زمانی خواهید دانست.)

مرضیه کریمی رئیس نهاد اجتماعی و اقتصادی زنان قریه دارآباد، گفت:"واقیعتش با بحال نه تنها تعریف درستی از جهانی شدن را نمی دانستم بلکه کمتر این مفهوم را شنیده بودم".

خانم کریمی گفت: که از طریق این ورکشاپ آموختم و از به اساس نظریات و بحث های که داخل کارگاه صورت گرفت حالا به مفهوم اصلی آن(جهانی شدن) آگاهی بیشتر حاصل کردم و میدانیم که جهانی شدن، با وجود آنکه اختلاف نظرات پیرامون آن وجود دارد و تا بحال تعریف واحدی ندارد، اما به نظر من فرایندی هست که همزاد بشر است و در ادوار مختلف، با سرعت های ویژه به پیش رفته است، ادیان الهی همه داعیه جهانی داشته اند و امپراطوری های سابق همه قصد تسط بر جهانی را داشته اند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب